Balans in het leven van een hotelmedewerker?

Zo kan het!

Joan Hoekstra is Hospitality Trainer bij WestCord, maar ook yogadocente en ademcoach. Wat houdt haar werk bij WestCord precies in, op welke manier draagt ze bij aan het welzijn van haar collega’s en welke tips heeft ze voor ons als lezers? Wij vroegen het haar allemaal.

Fotografie Jildou Struiving

Wat houdt jouw werk als Hospitality Trainer precies in?

‘Ik ben de eerste Hospitality Trainer binnen WestCord. Het verschilde per hotel, maar er was WestCord-breed nog geen planning en structuur aanwezig om iedere collega op dezelfde manier welkom te heten en trainingen aan te bieden aan medewerkers. Dus ik heb eigenlijk zelf mijn baan mogen creëren. Ik heb veel bezoekjes gebracht aan de verschillende hotels om te kijken wat er speelt en waar behoefte aan is. Ik ben in mijn werk veel bezig met de reis van de gast, deze kunnen we opknippen in verschillende contactmomenten met de gast en vanuit deze disciplines bied ik trainingen aan voor de medewerkers. Vanuit de hospitality wordt er veel gefocust op het ontzorgen en verrassen van de gasten, maar WestCord wil zich ook steeds meer richten op alle collega’s die werkzaam zijn in de hotels. Wanneer zij goed in hun vel zitten komt hun gastvrijheid ook veel meer naar boven. Daarnaast ben ik begonnen met de Embark on Your Adventure-training, dat is de welkomsttraining waar iedere nieuwe collega voor wordt uitgenodigd. We moeten niet onderschatten hoe rijk de geschiedenis is van WestCord en hoe lang ze al mooie dingen doen in Nederland. En of je nou een bijbaantje hebt bij WestCord of voor langere tijd aan het werk gaat, het is belangrijk om te weten waar WestCord voor staat. Om de gastvrijheid in een hotel te optimaliseren is het belangrijk dat je als team goed samenwerkt en elkaar goed kent en vertrouwd. Dit leidde tot teamsessies. Hierin kijken we per team wat hen onderscheidend maakt, wat goed gaat en wat beter kan. Ik begeleid zo’n proces als facilitator, dat vind ik echt superleuk om te doen. Ik kan dan scherpe vragen stellen en met mijn achttien jaar ervaring in de Horeca aanvulling geven.’ 

Wat maken de WestCord-hotels een fijne werkplek?

‘Het leuke aan WestCord voor nieuwe collega’s is dat je echt binnen een hotel op ontdekkingstocht kunt gaan naar wat het beste bij je past en dat je je kunt ontwikkelen. Maar mocht je een ander hotel opvallen waar je heel graag naar toe zou willen groeien dan is dat ook allemaal mogelijk. Net als dat ik ook ben gegroeid in mijn functie en deze heb kunnen ontwikkelen. In elk hotel krijg je vanaf dag één het gevoel onderdeel te zijn van de WestCord-familie en er is altijd wel een hotel dat bij jouw persoonlijkheid past.’ 

Je bent ook verantwoordelijk voor het onboarding traject. Hoe begeleid jij (nieuwe) medewerkers?

‘Het onboarding traject is het warm welkom heten van de nieuwe collega. Iedereen krijgt voordat hij of zij begint al een “welkom-aan-boord-kaartje” met daarop de link naar een communicatieplatform dat wij gebruiken. Daar kunnen ze in een aantal modules leren over het DNA en de beloftes van WestCord. Zo proberen we ook de nieuwe generatie online op een laagdrempelige manier iets te vertellen over hun nieuwe werkgever. In de eerste maand komen alle nieuwe collega’s samen voor een Embark on Your Adventure-training, die ik organiseer. Daarnaast ligt er natuurlijk een inwerkplan vanuit de hotelmanagers klaar en checken we regelmatig in bij de nieuwe collega. Mijn wens is ook om in nauw contact met ze te blijven. Na de proeftijd mogen de nieuwe collega’s als mystery visit verblijven in hun eigen hotel om met een verwonderende maar ook kritische blik te kijken naar het hotel waar ze aan het werk gaan. Verder zijn er ook andere trainingen die collega’s kunnen volgen met betrekking tot het omgaan met klachten, een upselling training, duurzaamheid en sinds kort ook een stukje mindfulness en yoga. Op mijn verlanglijst staat ook nog om mooie programma’s te ontwikkelen voor leidinggevenden die meer gericht zijn op het coachen en begeleiden.’ 

Hoe zorg jij ervoor dat medewerkers gelukkig en tevreden zijn?

‘In mijn rol als Hospitality Trainer zie ik veel collega’s in hun eerste maand en daardoor ben ik op een natuurlijke manier een soort vertrouwenspersoon voor hen. Ik geef dan aan dat ze altijd contact met mij kunnen opnemen en ik krijg ook regelmatig berichten. Maar hoe graag ik het ook zou willen, iedereen is natuurlijk zelf verantwoordelijk voor zijn of haar geluk. Wat ik fijn vind om te merken is dat de jongere generatie wat meer durft te praten over wat voor hen belangrijk is in hun werk bij een hotel. Vroeger kon dit minder, omdat nou eenmaal werd verwacht in de hotellerie dat je hard moet werken en altijd beschikbaar moet zijn. Dat pro-actieve zit natuurlijk echt in het karakter van een hotelmedewerker, maar daarom is het ook belangrijk dat ze in bescherming worden genomen. Ik vind het belangrijk dat we daar nu beter met elkaar over in gesprek kunnen gaan om een goede balans te vinden.’ 

Wat vind jij het leukste aan je werk bij WestCord?

‘De Embark on Your Adventure-training vind ik een van de leukste trainingen om te geven. De laatste tijd sluit mevrouw Westers zelf ook vaak aan bij dit webinar en dit levert heel bijzondere gesprekken op, waar ook ik nog nieuwe dingen van leer. Zij spreekt namelijk echt vanuit de geschiedenis van het familiebedrijf en kan daarnaast veel vertellen over de combinatie van haar privéleven met haar werk als directrice van WestCord. Het is mooi om deze verbinding op te zoeken.’ 

Naast dit alles ben jij ook yogadocent. Gebruik je je kennis vanuit yoga/mindfulness ook in je werk bij WestCord?

‘Dat klopt en naast yogadocent ben ik ook ademcoach, wat ik heel bijzonder vind. Ik gebruik ook zeker de kennis hiervan in mijn werk. In eerste instantie houd ik natuurlijk goed in de gaten hoe ik me voel en of ik zelf in balans ben, maar ik gebruik het ook in mijn trainingen en contact met mijn collega’s van WestCord. Voor de trainingen probeer ik in te haken op de intentie die mensen bij deze training hebben: waar hebben zij behoefte aan en welke rol nemen ze aan? Een intentie zetten is ook iets wat ik tijdens mijn yogalessen en ademsessies doe. Dit geeft een training of les meer focus. Een leuk voorbeeld hiervan is een training die ik laatst gaf aan allemaal mannelijke collega’s uit de keuken. Mijn gevoel zei heel sterk: deze mannen hebben echt wat ontspanning nodig! Daarom ben ik toen eerst met hen in een kring gaan zitten – wat wellicht wat ongemakkelijk is voor mensen die dit niet zo vaak doen – en heb ik ze begeleid in een korte ontspanningsoefening. De reacties waren daarna zo goed, dat was heel leuk om mee te maken en een bijzondere start van de trainingsmiddag met elkaar.’

Joans favoriete ademhalingsoefening

De vierkante ademhaling. Eentje om thuis gelijk te proberen.

Voorbereiding

  • Ga rechtop zitten of staan
  • Adem een keer diep in en zucht of adem uit door je mond
  • Herhaal dit eventueel nog een paar keer als je je op dit moment erg gespannen voelt

De oefening

  • Adem 4 tellen diep in (verruim je ribbenkast)
  • Hou je adem 4 tellen vast
  • Adem 4 tellen uit
  • Hou je adem weer 4 tellen vast

Herhaal de vierkante ademhaling 6 keer. Adem nog een keer diep in en uit. Voel het effect even na.

Voordelen van deze ademhalingsoefening:

  • Je longen worden sterker
  • Je zenuwstelsel wordt gestabiliseerd
  • Je ervaart helderheid en een betere concentratie
  • Je hartslag vertraagt
  • Je ervaart ontspanning en rust

Gaan de 4 seconden je makkelijk af? Probeer de oefening dan eens met 5 of 6 seconden.
Maakt de oefening je angstig? Je kunt ook beginnen met 2 tellen en dat langzaam opbouwen