Werken tijdens COVID-19

Hotel Delft

door Edo Garretsen

Vanaf 15 maart 18:00 sloot de hele horeca in Nederland haar deuren. Ook ons hotel moest gedwongen onze restaurant en vergadergasten de deur wijzen. Wat een onnatuurlijk gevoel geeft dat!

Dagelijks zetten we alles in het werk om onze gasten een fantastische beleving te geven in ons hotels. Nét die stap extra te zetten om de verwachtingen van de gast te overtreffen en toen ineens…… Een leeg hotel, een stortvloed aan annuleringen, en onrust in het team door de onzekerheid over de periode die komen gaat. Blijven we open? Daar ben je geen hotelier voor geworden….

Nadat duidelijk was dat dit wel een paar weken of maanden zou kunnen gaan duren zijn we met team gaan kijken hoe we nu verder moesten. Wat kunnen en mogen we binnen de gestelde regels? We besloten in ieder geval open te blijven voor overnachtingen voor die enkele gast die nog in Delft moest zijn. Ik ben onze vaste gasten dan ook zeer dankbaar voor hun loyaliteit in deze periode. Door tóch te blijven komen en door zelfs taart voor het team mee te nemen als morele support!

Met zijn allen de schouders eronder en zorgen dat het hotel er als nieuw uit ziet als we weer open mogen; Met 35 collega’s uit alle afdelingen ruim 1500 paneelgordijnen, sierkussens en bedshawls wassen. Schilderen van alle 140 hotelkamers, de gangen, en alle terrasstoelen. Maar ook onkruid wieden, opruimen, schoonmaken en zo verder. En dat met dezelfde passie en toewijding als in hun normale werk. Ik ben echt ontzettend trots op mijn team en de manier waarop ze met deze situatie omgaan!

En nu ze merken dat steeds meer mensen echt heel graag weer een keer uit eten willen bieden we ook een roomservice-arrangement aan. Overnachten in een suite en diner voor twee op de kamer.

Prachtig om te zien hoe ze ook weer snel nieuwe creatieve initiatieven hebben bedacht om in te spelen op deze ‘nieuwe werkelijkheid’. Zo zijn we een samenwerking aangegaan met het lokale ziekenhuis. De afdeling revalidatie en herstel van zorginstelling Pieter van Foreest huurt normaal een etage in het ziekenhuis. Die etage was nu nodig voor Corona patiënten en wij hebben onder grote tijdsdruk een hele etage klaargemaakt als opvanglocatie voor de herstellende patiënten van Pieter van Foreest. De interior designers van IKEA hebben belangeloos het hele 250 m2 grote Atrium in ons hotel opnieuw ingericht zodat het nu een gezellige woonkamer is waar de herstellende patiënten heerlijk kunnen verblijven.

Ook zagen we behoefte aan werkplekken voor mensen die gedwongen thuis moeten werken maar daar niet de focus hebben die ze normaal op hun werk wel hebben. We verhuren nu een privé kantoorruimte voor een hele of halve dag. En met succes.
We gebruiken de tijd ook om een nieuwe menukaart te ontwikkelen, testen en voor te bereiden voor de tijd dat we weer open mogen.
En nu ze merken dat steeds meer mensen echt heel graag weer een keer uit eten willen bieden we ook een roomservice-arrangement aan. Overnachten in een suite en diner voor twee op de kamer.

Hoewel ik uitkijk naar de dag dat we weer open mogen geniet ik ook stiekem wel van dit moment. Onder andere van de saamhorigheid, toewijding en motivatie van mijn team. Zo heeft deze nare periode toch ook wel zijn mooie kanten.

Edo Garretsen